A Student Learning Inventory for Economics
Auteur(s)
Shanahan,Martin P.; Meyer,Jan H.F.
Titel
A Student Learning Inventory for Economics Based on the Students Experience of Learning: A Preliminary Study
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Tijdschrift
The Journal of Economic Education
Jaar van Publicatie
2001
Jaargang (Volume)
32
Nummer (Issue)
3, The Scholarship of Teaching Economics
Paginanummer
259-267
Trefwoorden
meetinstrument, Onderwijskundig onderzoek, voorkennis
AE of BE
Algemene Economie
Uitgever
Taylor & Francis, Ltd.
ISSN/ISBN
00220485
Abstract
De auteurs presenteren de eerste aanzet tot een op de economische vakken toegesneden “inventarisatie van het leren van studenten”: “student learning inventory” (SLI). Deze aanpak, die teruggrijpt op de “student experience of learning (SEL)” -literatuur, benadrukt de invloed van voorkennis van eerstejaarsstudenten. De eerste uitkomsten van deze inventarisatie laat zien dat er een grote variatie is in de perceptie van eerstejaarsstudenten over wat economie inhoudt en wat economen doen. Vanuit de SEL gedachte, betekent dit dat deze variatie het leren van studenten beïnvloedt. De auteurs stellen dat het ontwikkelen van een SLI, specifiek voor de economische vakken, zou kunnen leiden tot een beter begrip van de betrokkenheid bij het leren van economie van studenten en docenten zou kunnen helpen bij het begrijpen van leerproblemen. Zo zouden de resultaten van eerstejaars kunnen verbeteren.
Link naar publicatie
Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk