Appealing to Good Students in Introductory Economics
Auteur(s)
Jensen,Elizabeth J.; Owen,Ann L.
Titel
Appealing to Good Students in Introductory Economics
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Tijdschrift
The Journal of Economic Education
Jaar van Publicatie
2003
Jaargang (Volume)
34
Nummer (Issue)
4
Paginanummer
299-325
Trefwoorden
activerende didactiek, discussie/gesprek in de klas, motivatie voor het vak
AE of BE
AE
Uitgever
Taylor & Francis, Ltd.
ISSN/ISBN
00220485
Abstract
In dit artikel beschrijven de auteurs een onderzoek dat zij hebben gedaan op een opleiding voor undergraduates ((Dit is in de VS het post-secundair onderwijsniveau, ruwweg vergelijkbaar met ons bachelorniveau.) Ze hebben onderzocht of de gehanteerde didactiek in het inleidende vak economie invloed had in de mate waarin studenten voor vervolgvakken economie kiezen. In literatuur over economieonderwijs wordt immers geadviseerd om meer activerende didactiek in te zetten. Hun onderzoek wees uit dat minder hoorcollege en meer discussie effectief was voor verschillende typen studenten. Minder hoorcollege werkt beter was een duidelijke uitkomst uit het onderzoek, maar uit het onderzoek bleek niet eenduidig welke didactiek daarvoor in de plaats moet komen. De verschillende alternatieve aanpakken werkten namelijk verschillend uit, afhankelijk van het type student. Hun aanbeveling is daarom om gevarieerde didactiek te hanteren om zoveel mogelijk studenten te bereiken.
Link naar publicatie
Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk