Comparing Student Achievement

Auteur(s)

Emerson,Tisha L.N.; Taylor,Beck A.

Titel

Comparing Student Achievement across Experimental and Lecture-Oriented Sections of a Principles of Microeconomics Course

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Jaar van Publicatie

2004

Jaargang (Volume)

70

Nummer (Issue)

3

Paginanummer

672-693

Trefwoorden

Experimenten, Micro-economie

AE of BE

Algemene economie

ISSN/ISBN

00384038

Abstract

Onderzocht is het effect van experimenten bij het leren van micro economische concepten. 59 studenten maakten bij de bestudering van de concepten gebruik van 11 experimenten zoals die beschreven zijn door Bergstrom en Miller (2000) (zie verwijzing naar relevante bronnen). 241 studenten bestudeerde de concepten volgens de traditionele literatuurstudie. Gekeken is naar de vooruitgang die de studenten maken. Hiervoor zijn een instaptoetsen en een eindtoets gebruikt. Het resultaat is dat studenten die aan de experimenten meedoen significant meer bijleren dan studenten die een traditionele literatuur studie doen. Daarnaast waren sekse, mate van voorkennis en etnische afkomst van invloed op de resultaten. Zo leren vrouwen en studenten met lagere voorkennis gemiddeld genomen beter met experimenten dan met een literatuurstudie. En leren studenten van een andere etnische afkost dan blanken slechter met experimenten. Verder blijkt uit het onderzoek dat het leren met experimenten het maken van de verbinding met de concepten kost meer tijd kost dan leren met een traditionele literatuurstudie.

Link naar publicatie: http://www.utc.edu/Outreach/SouthernEconomicAssociation/southern-economic-journal.html

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek