Comparing Student Achievement
Auteur(s)
Emerson,Tisha L.N.; Taylor,Beck A.
Titel
Comparing Student Achievement across Experimental and Lecture-Oriented Sections of a Principles of Microeconomics Course
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Jaar van Publicatie
2004
Jaargang (Volume)
70
Nummer (Issue)
3
Paginanummer
672-693
Trefwoorden
Experimenten, Micro-economie
AE of BE
Algemene economie
ISSN/ISBN
00384038
Abstract
Onderzocht is het effect van experimenten bij het leren van micro economische concepten. 59 studenten maakten bij de bestudering van de concepten gebruik van 11 experimenten zoals die beschreven zijn door Bergstrom en Miller (2000) (zie verwijzing naar relevante bronnen). 241 studenten bestudeerde de concepten volgens de traditionele literatuurstudie. Gekeken is naar de vooruitgang die de studenten maken. Hiervoor zijn een instaptoetsen en een eindtoets gebruikt. Het resultaat is dat studenten die aan de experimenten meedoen significant meer bijleren dan studenten die een traditionele literatuur studie doen. Daarnaast waren sekse, mate van voorkennis en etnische afkomst van invloed op de resultaten. Zo leren vrouwen en studenten met lagere voorkennis gemiddeld genomen beter met experimenten dan met een literatuurstudie. En leren studenten van een andere etnische afkost dan blanken slechter met experimenten. Verder blijkt uit het onderzoek dat het leren met experimenten het maken van de verbinding met de concepten kost meer tijd kost dan leren met een traditionele literatuurstudie.
Link naar publicatie
Link naar publicatie: http://www.utc.edu/Outreach/SouthernEconomicAssociation/southern-economic-journal.html
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk