De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
Auteur(s)
…
Titel
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
Type bron
Vakblad voor economiedocenten
Tijdschrift
Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs
Jaar van Publicatie
2008
Jaargang (Volume)
108
Nummer (Issue)
1
Paginanummer
12-15
Trefwoorden
Concept-context, Transfer
AE of BE
Algemene economie
Uitgever
VECON
ISSN/ISBN
…
Abstract
De redactie van het tijdschrift stelt tien vragen over het begrippenduo context-concept aan Lenie Kneppers. Dit begrippenduo speelt een belangrijke rol in het nieuwe examenprogramma economie. Lenie Kneppers promoveerde in 2007 op het proefschrift “Leren voor transfer, een empirisch onderzoek naar de concept- en contextbenadering in het economieonderwijs.”
Aan de orde komen haar antwoorden op de volgende vragen, waarbij ze verwijst naar verschillende wetenschappelijke onderzoeken op dit terrein.
De vragen:
Wat is een concept? Is een context noodzakelijk echt of voldoet een fictieve context ook? Is het duo hetzelfde als theorie en praktijk? Wat is kenmerkend voor een contextgewijze manier van de stof aanbieden? In hoeverre is een contextgewijze aanbieding van de leerstof verwant aan probleemgestuurd onderwijs? Is het voor de Havo-leerlingen niet beter om eerst de concepten te doceren en daarna toe te passen? Doen we niet nu al aan transfer? Is er wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van de concept-dan de contextgewijze manier van het aanbieden van de stof? Als je de leerstof contextgewijs aanbiedt, bestaat er dan niet het gevaar van veroudering? Als je de leerstof contextgewijs aanbiedt, bestaat dan niet het gevaar dat leerlingen het vak gaan zien als een verzameling onderwerpen in plaats van een min of meer hecht gestructureerde kijk op de samenleving?
Link naar publicatie
Link naar publicatie: www.vecon.nl
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk