Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
Titel
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
Auteur(s)
Dickie, Mark
Titel
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Jaar van Publicatie
2006
Jaargang (Volume)
37
Nummer (Issue)
3
Paginanummer
267-288
##Trefwoorden
Economische prikkels, Experimenten, Micro-economie, Onderwijskundig onderzoek
AE of BE
Algemene Economie
ISSN/ISBN
00220485
Abstract
De belangstelling voor het gebruik van experimenten in het economieonderwijs neemt toe terwijl empirisch bewijs voor het effect op het leren beperkt is en de uitkomsten van onderzoek verschillen. De auteur gebruikte een vooraf-test en een na-test met een controlegroep om uit te vinden of klassenexperimenten waarbij er cijfers worden gegeven aan leerlingen op grond van hun prestaties een effect hebben op het leren van inleidende micro-economischeconcepten. Dickie concludeert dat het gebruik van experimenten in de klas het begrijpen van micro-economische principes bevordert, maar dat het werken met beloningen een negatieve invloed heeft waardoor het voor een deel het positieve effect teniet doet. Verder lijken goede leerlingen meer te leren van de experimenten dan de minder goede. Ander onderzoek spreekt dit tegen, verder onderzoek is dus nodig. Het doen van experimenten kost veel tijd, voor de docent en lestijd. De docent zal altijd een afweging moeten maken of het doen van een experiment voldoende oplevert gezien de te investeren (les)tijd.
Link naar publicatie
Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk