Economics as Detective Fiction
Auteur(s)
Breit,William; Elzinga,Kenneth G.
Titel
Economics as Detective Fiction
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Tijdschrift
The Journal of Economic Education
Jaar van Publicatie
2002
Jaargang (Volume)
33
Nummer (Issue)
4
Paginanummer
367-376
Trefwoorden
economische analyse, oplossingspaden
AE of BE
AE
Uitgever
Taylor & Francis, Ltd.
ISSN/ISBN
00220485
Abstract
Vrijwel alle goede economische analyses lezen als een detective, aldus de auteurs. En dit gaat verder dan het voor de hand liggende gegeven dat in beide genres er puzzels worden opgelost. De economische epistemologie, gepresenteerd in wetenschappelijke verhandelingen, loopt parallel aan het oplossingspad van de speurder. Wat de analogie van de economische analyse en de klassieke whodunit nog overtuigender maakt is door te kijken naar een andere overeenkomst: het concept van een evenwicht. In dit artikel onderstrepen de auteurs dit argument door te verwijzen naar recente economische literatuur (fictie waarin economische wetmatigheden te vinden zijn.) Dit soort boeken kunnen een mooie aanvulling zijn op de tekstboeken die worden gebruikt in het hoger economisch onderwijs. (Samenvatting op basis van abstract auteurs.)
Link naar publicatie
Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk