Economics Goes to Hollywood

Auteur(s)

Don, Leet; Houser, Scott

Titel

Economics Goes to Hollywood: Using Classic Films and Documentaries to Create an Undergraduate Economics

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Tijdschrift

The Journal of Economic Education

Jaar van Publicatie

2003

Jaargang (Volume)

34

Nummer (Issue)

4

Paginanummer

326-332

Trefwoorden

Concept-context, film

AE of BE

Algemene economie

Uitgever

Taylor & Francis, Ltd.

ISSN/ISBN

00220485

Abstract

De auteurs beschrijven een interdisciplinaire aanpak voor het onderwijzen van economie in een “undergraduate course” (leerlingen qua leeftijd rond de 18, die voor een economiestudie hebben gekozen). Ze maken gebruik van een krachtig en modern medium, de speelfilm, om een context te bieden waar vanuit basale economische concepten kunnen worden aangeleerd. De plotten van films kunnen worden gebruikt om problemen en kwesties te illustreren die zich lenen voor economische analyse. De collegereeks bestaat uit 5 componenten: leesmateriaal, colleges, discussie, werkstukken en de films. De auteurs laten zien hoe een serie van films kan worden gebruikt voor een collegereeks voor beginnende economiestudenten.

Het artikel bevat een lijst met geschikte films en de economische concepten die aan die films te koppelen zijn.

Voorbeelden hiervan zijn:

Wall Street (1987) Gemengde economie, financiële markten Boiler Room (2000) Overheidsregulatie, a-symmetrische informatie Salt of the Earth (1954) Vakbonden, discriminatie Erin Brockovitch (2000) Marktfalen, externe effecten The Grapes of Wrath (1940) Business cycles, recessie, collectieve vraag, fiscaal beleid. Modern Times (1936) specialisatie, productiviteit

Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek