Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
Auteur(s)
Caviglia-Harris,Jill L.
Titel
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Tijdschrift
The Journal of Economic Education
Jaar van Publicatie
2003
Jaargang (Volume)
34
Nummer (Issue)
3
Paginanummer
195-203
Trefwoorden
interdisciplinair onderwijs, milieueconomie, motivatie voor het vak
AE of BE
AE
Uitgever
Taylor & Francis, Ltd.
ISSN/ISBN
00220485
Abstract
In dit artikel wordt beschreven hoe er aan undergraduates (Dit is in de VS het post-secundair onderwijsniveau, ruwweg vergelijkbaar met ons bachelorniveau.) interdisciplinair onderwijs gegeven wordt. Het gaat om een cursus over ontbossing, met daarin bijdragen van de vakken economie, filosofie en ecologie. Volgens de auteurs kan het aanbieden van economische stof in zo’n interdisciplinair vak ertoe leiden dat meer studenten kennis nemen van het vak economie en het wellicht daarna ook nog kiezen. De economiemodules die in de cursus aan de orde kwamen bevatten op de eerste plaats een aantal relevante basisconcepten uit de economie. Vervolgens werd er stof uit de milieueconomie aangedragen die vervolgens werd toegespitst op de problematiek van ontbossing. Tenslotte moesten de studenten in groepjes verschillende beleidslijnen bediscussiëren. Ook vanuit de andere vakken werd er dit type onderwijs gegeven. Het geheel werd o.a. afgesloten met een verslag over de milieuproblematiek van een bepaald bosgebied, waarin de invalshoeken van de verschillende vakken moesten worden meegenomen.
Link naar publicatie
Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk