A Little More than Chalk and Talk
Auteur(s)
Becker,William E. ; Watts,Michael
Titel
A Little More than Chalk and Talk: Results from a Third National Survey of Teaching Methods in Undergraduate Economics Courses
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Tijdschrift
Journal of Economic Education
Jaar van Publicatie
2008
Jaargang (Volume)
39
Nummer (Issue)
3
Paginanummer
273-286
Trefwoorden
didactiek, economieonderwijs, undergraduates
AE of BE
Algemene Economie
Uitgever
Taylor & Francis Ltd
ISSN/ISBN
00220485
Abstract
Deze onderzoekers voerden in 1995, 2000 en 2005 survey-onderzoek uit in de VS om uit te vinden op welke manier het vak economie gedoceerd wordt aan “undergraduates“. (Dit is in de VS het post-secundair onderwijsniveau, ruwweg vergelijkbaar met ons bachelorniveau.) Ze keken naar veranderingen in de didactiek in de les in dit decennium waarin er verschillende malen is opgeroepen tot meer aandacht voor het onderwijs en om meer gebruik te maken van activerende en studentgerichte didactiek. In 2005 was er,ondanks dat standaard colleges en presentaties op het bord nog steeds overheersten, in alle bestudeerde economische vakken, een langzame groei waarneembaar van andere didactiek , zoals het klassengesprek (met name het op de docent gerichte gesprek) en presentaties m.b.v. de computer (m.n. Powerpoint-presentaties). Verschillende docenten gaven de studenten kant-en- klare aantekeningen. Taken in het computerlab waren in toenemende mate zichtbaar in econometrie en statistiekcursussen, en het zoeken in Internet databases werd gebruikt door een groeiende (maar nog kleine) groep van docenten. Klaslokaalexperimenten werden door een klein aantal docenten in inleidende cursussen gebruikt, maar vrijwel niet in andere cursussen. Wat meer werd er in taken of in de les gerefereerd aan de populaire financiële pers, sport, literatuur, drama of muziek. Samenwerkend leren werd zelden gebruikt in de meeste cursussen.
Link naar publicatie
Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk