Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
Auteur(s)
Cohn,Elchanan; Sharon Cohn; Bradley,James,Jr.
Titel
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Tijdschrift
The Journal of Economic Education
Jaar van Publicatie
1995
Jaargang (Volume)
26
Nummer (Issue)
4
Paginanummer
291-307
Trefwoorden
aantekeningen maken, werkgeheugen
AE of BE
AE
Uitgever
Taylor & Francis, Ltd.
ISSN/ISBN
0220485
Abstract
Dit artikel beschrijft onderzoek dat gedaan is naar het effect van het maken van aantekeningen en het werkgeheugen op de leerresultaten van studenten van een Principles of Economics– cursus aan de University of South Carolina. Uit het onderzoek blijkt het belang om materiaal op een manier te presenteren dat het werkgeheugen niet te zeer belast. Dit houdt in het gefaseerd en gedoseerd presenteren van de informatie. Verder werd duidelijk dat het niet zoveel oplevert om studenten van te voren aantekeningen te geven en ze te verbieden aantekeningen te maken om ze beter te laten opletten tijdens de uitleg. Een suggestie die verder onderzocht zou kunnen worden is om tijdens een uitleg studenten 10 minuten te laten luisteren en ze dan 5 minuten aantekeningen te laten maken. Vervolgens vat de docent samen wat er in de aantekeningen zou moeten staan.
Link naar publicatie
Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk