Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics

Auteur(s)

Cohn,Elchanan; Sharon Cohn; Bradley,James,Jr.

Titel

Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Tijdschrift

The Journal of Economic Education

Jaar van Publicatie

1995

Jaargang (Volume)

26

Nummer (Issue)

4

Paginanummer

291-307

Trefwoorden

aantekeningen maken, werkgeheugen

AE of BE

AE

Uitgever

Taylor & Francis, Ltd.

ISSN/ISBN

0220485

Abstract

Dit artikel beschrijft onderzoek dat gedaan is naar het effect van het maken van aantekeningen en het werkgeheugen op de leerresultaten van studenten van een Principles of Economics– cursus aan de University of South Carolina. Uit het onderzoek blijkt het belang om materiaal op een manier te presenteren dat het werkgeheugen niet te zeer belast. Dit houdt in het gefaseerd en gedoseerd presenteren van de informatie. Verder werd duidelijk dat het niet zoveel oplevert om studenten van te voren aantekeningen te geven en ze te verbieden aantekeningen te maken om ze beter te laten opletten tijdens de uitleg. Een suggestie die verder onderzocht zou kunnen worden is om tijdens een uitleg studenten 10 minuten te laten luisteren en ze dan 5 minuten aantekeningen te laten maken. Vervolgens vat de docent samen wat er in de aantekeningen zou moeten staan.

Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek