Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
Auteur(s)
Maxwell,Nan L.; Mergendoller,John R.; Bellisimo,Yolanda
Titel
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics: A Comparative Study of Instructional Methods
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Tijdschrift
The Journal of Economic Education
Jaar van Publicatie
2005
Jaargang (Volume)
36
Nummer (Issue)
4
Paginanummer
315-331
Trefwoorden
macro-economie, Probleem Gericht Onderwijs
AE of BE
AE
Uitgever
Taylor & Francis, Ltd.
ISSN/ISBN
00220485
Abstract
Deze onderzoekers hebben gekeken naar de verschillen tussen Probleem Gericht Onderwijs (PGO) en traditionele didactiek in het aanleren van macro-economische concepten bij leerlingen in het voortgezet onderwijs (high school). Met redelijke zekerheid kon bewezen worden dat over de hele onderzoeksgroep gezien PGO even hoge leerresultaten opleverde dan meer traditionele didactiek. Een sterk bewijs kon worden geleverd voor een verband tussen het effect op de leerresultaten enerzijds en de docenten anderzijds. Dat wil zeggen dat bij sommige docenten de leerresultaten van leerlingen bij inzet van PGO significant verbeterden terwijl bij andere docenten dat effect juist optrad bij de inzet van meer traditionele didactiek. Dit suggereert dat PGO tot betere leerresultaten kan leiden als de docenten goed op de hoogte zijn van deze aanpak en van economie en deze kennis ook inzetten.
Link naar publicatie
Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk