Use It or Lose It
Auteur(s)
Hansen,W.Lee; Salemi,Michael K.; Siegfried,John J.
Titel
Use It or Lose It: Teaching Literacy in the Economics Principles Course
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Tijdschrift
The American Economic Review
Jaar van Publicatie
2002
Jaargang (Volume)
92
Nummer (Issue)
2
Paginanummer
463-472
Trefwoorden
visie op curriculum
AE of BE
AE
Uitgever
American Economic Association
ISSN/ISBN
00028282
Abstract
De auteurs geven in dit artikel hun visie op het Amerikaanse economieonderwijs en focust daarbij op het inleidende vak op veel colleges en universiteiten: de “Principle of Economics“-cursus. Ze stellen dat deze cursussen weinig bijdragen aan economisch inzicht omdat ze te omvangrijk zijn en te technisch. De auteurs pleiten voor een beperktere hoeveelheid stof waarbij er meer aandacht wordt besteed aan de toepassing van de stof door de studenten. Ze stellen voor om de stof te beperken tot hetgeen is voorgeschreven in de “Voluntary National Content Standards in Economics“, een curriculum geschreven voor het Amerikaanse high school onderwijs. Zij vinden dat er minder nadruk moet komen te liggen op grafieken, zaken als marginale kosten en opbrengsten, marktvormen, elasticiteitsberekeningen, nationale rekeningen, de multiplier (rekenkundig), en geaggregeerde vraag en aanbod. In plaats daarvan zou er meer gericht moeten worden op problemen, beleid, kwesties, kortom het analyseren van belangrijke gebeurtenissen in de echte wereld. Docenten moeten studenten actief laten werken met economische gereedschappen.
Link naar publicatie
Link naar publicatie: http://www.aeaweb.org/aer/index.php
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk