Using Context in Classroom Experiments
Auteur(s)
Bernard,John.C. Bernard,Daria.J.
Titel
Using Context in Classroom Experiments: A Public Goods Example
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Tijdschrift
International Review of Economics Education
Jaar van Publicatie
2005
Jaargang (Volume)
4
Nummer (Issue)
2
Paginanummer
9-22
Trefwoorden
collectieve goederen, didactiek, Experimenten
AE of BE
Algemene Economie
Uitgever
The Higher Education Academy
ISSN/ISBN
….
Abstract
Het “Collectieve-goederen spel” is als instrument zowel in het onderwijs als in onderzoek gebruikt. Vrijwel altijd werd het spel ingericht zonder te refereren aan een specifiek collectief goed of toepassing in de realiteit. De reden hiervoor is dat men wil voorkomen dat het gedrag van de deelnemers wordt beïnvloed door ervaringen en gevoelens t.a.v. het specifieke collectieve goed. Toch kan in onderwijs het toevoegen van een context helpen. Het leidt tot een verbetering van het begrip van het experiment en van de toepassing ervan op echte problemen. Dit artikel laat zien hoe een collectieve goederenspel wordt gebruikt om de twee problemen rond marketing door boeren te illustreren. Het gaat hier dan om het gezamenlijk financieren van reclame en om het beperken van het aanbod. Door dit te vertalen naar een collectieve goederenspel wordt het duidelijk hoe moeilijk het is voor de boeren om tot bindende afspraken te komen. In dit experiment wordt ook gebruik gemaakt van een tussentijdse discussie tussen leerlingen/studenten, waarin ze worden gestimuleerd een oplossing te vinden voor het meeliftgedrag. Dit leert ze dan meteen welke moeilijkheden zich voordoen bij het maken van gezamenlijke afspraken en overeenkomsten.
Link naar publicatie
Website van het tijdschrift: http://www.economicsnetwork.ac.uk/iree
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk