Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
Titel
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
Type bron
Wetenschappelijk artikel
Tijdschrift
Social Science Computer Review
Jaar van Publicatie
2004
Jaargang (Volume)
22
Nummer (Issue)
4
Paginanummer
469-478
Trefwoorden
Experimenten, groepsgrootte, intranet, leeropbrengsten, software
AE of BE
Algemene Economie
Uitgever
Sage
ISSN/ISBN
….
Abstract
Klaslokaalexperimenten worden steeds meer gebruikt om leerlingen te activeren in het economieonderwijs. In dit artikel wordt een voorbeeld gegeven hoe ICT-technologie zoals een draadloos Intranetsysteem en drie webgebaseerde softwaresystemen (van de bedrijven Aplia, Veconlab, en de digitale bibliotheek EconPort) kunnen worden ingezet om de flexibiliteit van klaslokaalexperimenten te vergroten en ze meer toepasbaar te maken in grotere groepen. Het gaat om programma’s waarmee de resultaten van het handelen van studenten makkelijk kunnen worden verzameld en verwerkt. De uitkomsten van de studie laten zien dat de inzet van deze ICT-technologie het mogelijk maakt met grote groepen dezelfde leeropbrengsten te verkrijgen als met kleine groepen (kleine groepen waarbij veel meer interactie mogelijk is). Het geeft studenten meer begrip van de basisconcepten van de economie en vergroot hun vermogen tot transfer. De technologie geeft het gevoel van een kleine klas terwijl het toch om grote groepen studenten gaat. De leerresultaten zijn volgens de auteurs niet verrassend gezien de resultaten uit eerder onderzoek. Die wezen uit dat door experimenten studenten mentale modellen bouwen van concepten uit de les en dat ze deze modellen kunnen aanpassen om gerelateerde problemen op te lossen.
Link naar publicatie
Link naar publicatie: http://ssc.sagepub.com/content/22/4/469.full.pdf
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk