2e graad LIO dag 09-02-12

Op donderdag 9 februari 2012 Heeft de 2e graads LIO dag plaats gevonden in Rotterdam bij de Hogeschool Rotterdam op de RDM-Campus.

Programma

De minister zal een korte lezing houden waarna er vragen gesteld kunnen worden (Auditorium voormalig hoofdkantoor directie RDM).

09.30 – 09.55 – Inloop koffie/thee (tegeltjeshal)
10.00 – 11.00 – Plenaire opening minister Jan Kees de Jager (Auditorium RDM Campus)
11.00 – 11.15 – Koffie/thee (tegeltjeshal)
11.15 – 12.05 – Workshopronde 1 studenten (leslokalen)
12.10 – 13.00 – Workshopronde 2 studenten (leslokalen)
11.15 – 13.00 – Workshopronde 1 docenten (commissarissenkamer )
13.00 – 13.45 – Lunch (rode kamer en tegeltjeshal)
13.45 – 14.40 – Workshop ronde 3 studenten (leslokalen)
14.45 – 15.45 – Workshop ronde 4 studenten (leslokalen)
13:45 – 15:45 – Workshopronde 2 docenten (directiekamer)
15:45 – ….. – Borrel (marmeren hal)

De studenten konden in iedere ronde kiezen uit een selectie van de volgende workshops:

Workshop 1. Experiment Collectieve goederen

– Aisa Amagir (Hogeschool van Amsterdam)

Doel van de workshop: In de workshop zal een experiment gedaan worden m.b.t. collectieve goederen. Zie de handout.

Workhop 2. Referentiekaders in de praktijk met name taal/ rekenen (Fontys)

Workhop 3. De socratische methode in het economie-onderwijs

– Karim el Hani (Inholland)

Er is geen beschrijving van deze workshop beschikbaar.

Workhop 4. ICT/APS in de les

– Kees van Someren en Han van Nieuwenhuizen (Windesheim)

Er is geen beschrijving van deze workshop beschikbaar.

Handout van de workshop

Workhop 5. Hoe de straatcultuur de school binnendringt

– Ilias el Hadioui (Inholland)

Er is geen beschrijving van deze workshop beschikbaar.

Workhop 6. ECONOMIE LEER KRACHT, gebruik van digitale bronnen en screencasting

– Maurice Straatmans (IlS-HAN)

Doel van de workshop: Studenten en ook docenten gebruiken internet veelal als leerbron. Waar vinden we voor economie docenten bruikbare bronnen en zijn deze wel betrouwbaar is een vraag die in deze workshop beantwoord gaat worden. Ook laat ik jullie kennismaken met “screencasting”.

Volgens Wikipedia omschreven als:”een digitale opname van computerbeeldscherm door gebruik te maken van software die vastlegt wat er op het beeldscherm gebeurt. Vaak zijn deze screencasts voorzien van commentaar van de maker. Een screencast is in essentie een filmpje van wat een computergebruiker ziet op zijn beeldscherm.” In deze workshop laat ik jullie zien dat het maken van een screencast of videotutorial geen grote ICT vaardigheden vergt en hoop ik dat ook jullie geïnspireerd worden om screencasts te gaan maken.

De deelnemers aan deze workshop moeten zelf een laptop meenemen, waarop van te voren bepaalde software geïnstalleerd moet zijn. Zie voor details document voor deelnemers!

De workshop zelf kan je vinden op http://www.economiehulp.nl/workshop-digitale-bronnen

Workhop 7. Wat doen we met onze oudjes

– Peter van der Veen (Hogeschool van Amsterdam)

Met behulp van een debat over een onderwerp kan van een context naar een concept gewerkt worden. Aan de hand van de discussie over “Wat doen we met onze oudjes” (context) word de begrippen omslagstelsel en kapitaaldekkingstelsel geintroduceerd. Kijk voor deze workshop naar de Powerpoint.

De docenten volgen de onderstaande twee workshops
1. Piet Boekhoud – onderwerp wordt nog nader bepaald
2. Wolfert PRO PBL (project based learning)

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek