Onderzoek
Welkom op de pagina van het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel over onderzoek, uitgevoerd door het samenwerkingsverband van het VU Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen (penvoerder), het Instituut voor de Lerarenopleiding UvA en de Educatieve Hogeschool van Amsterdam.
Onderzoeksprojecten 2007-2008
In 2007/2008 werden onderzoeksprojecten uitgevoerd met subsidie die het Ministerie van OCW aan het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel ter beschikking heeft gesteld.
Onderzoeksprojecten 2010-2012
Om haar doelstellingen te realiseren is het van groot belang, dat het expertisecentrum voortdurend nieuwe expertise ontwikkelt door middel van onderzoeks- en ontwikkelactiviteiten en de bijeengebrachte kennis te delen in de kennisbank, professionaliseringsactiviteiten voor opleiders en scholing voor leraren.
De thema’s sluiten aan bij de vakinhoudelijke- en vakdidactische kennisbases voor de lerarenopleidingen en actuele ontwikkelingen in het schoolvak. Vanuit elk project wordt een bijdrage geleverd aan de vakdidactische kennisbank en aan de verdere professionalisering van opleiders.
- Vakdidactisch onderzoek
-
Bronnenbank
-
A Little More than Chalk and Talk
-
A Student Learning Inventory for Economics
-
Appealing to Good Students in Introductory Economics
-
Comparing Student Achievement
-
De concept-context-benadering. Tien vragen aan Lenie Kneppers
-
Do Classroom Experiments Increase Learning in Introductory Microeconomics?
-
Economics as Detective Fiction
-
Economics Goes to Hollywood
-
Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting
-
Measuring teacher efficacy for use in economic education
-
Notetaking, Working Memory, and Learning in Principles of Economics
-
Problem-Based Learning
-
Problem-Based Learning and High School Macroeconomics
-
Teaching Economics in 21st Century
-
Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates
-
Testing for Depth of Understanding in Economics Using Essay Questions
-
Use It or Lose It
-
Using Context in Classroom Experiments
-
Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course
-
Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments
-
Using Writing Across the Curriculum in Economics
-
Voluntary Economics Content Standards for America’s Schools
-
A Little More than Chalk and Talk